20 en 21 oktober - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Wim en Els Bouman - WaarBenJij.nu 20 en 21 oktober - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Wim en Els Bouman - WaarBenJij.nu

20 en 21 oktober

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Els

22 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Hermanus

Door problemen met Wifi nu twee reisverslagen.

Vanmorgen om 7 uur opgestaan en de spulletjes weer ingepakt in ons guesthouse in Hermanus. Nadat de koffers in de auto stonden hebben we nog even lekker ontbeten. We konden toch nog niet genoeg krijgen van de walvissen, dus zijn we nog even naar het uitkijkplek in het centrum van Hermanus gereden. Dat was niet voor niets want binnen 10 minuten hadden we weer een “wallie” gespot vlak voor de kust. Af en toe kwam de zuidkaper met zijn rug boven en spoot hij. Geweldig om dat te zien.
We hebben vandaag de kustroute genomen richting Gordons Bay. We hebben behoorlijk wat stops gemaakt om te genieten van het prachtige uitzicht. De weg toornt vaak hoog boven de kliffen uit met links de Oceaan en rechts hoog oprijzende bergen. Schitterend om deze tocht te rijden. Vanag Gordens Bay hebben we koers gezet naar Stellenbosch, een bekend wijngebied en ook een universiteitsstad. Alle huizen zijn in deze stad witgeschilderd in koloniale stijl. Via de toeristinformatie vonden we al spoedig een accommodatie om te overnachten in gusthouse Rivierbos. Prima kamer met airco want dat was wel nodig bij 31 graden. We hebben ons wat verfrist en nog wat inkopen en souvenirs gekocht, want het einde van de vakantie nadert al. ’s Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest in een restaurant vlakbij ons guesthouse. Op onze kamer nog even het verslagje gemaakt en een lekker glaasje Stellenbosche wijn gedronken voordat de luikjes definitief dicht gingen.

We hebben een echt Zuid-Afrikaans ritme, Om 7 uur waren we al weer wakker en zijn opgestaan. We e=werden vannacht wakker van een aantal gasten die blijkbaar om half vijf al vertrokken en dat deden ze niet al te zachtjes. Na het ontbijt hebben we onze spulletjes maar weer ingeladen en zijn richting Houtbaai gereden. Op zich is de afstand niet zo groot, maar het was wel inspannend rijden. Veel verkeer op de weg en soms erg onoverzichtelijk. Tijdens de rit zagen we ook de kilometerslange townships (“blikken huisies”) van Kaapstad. Vlak vóór Houtbaai hebben we de botanische tuinen van Kirstenbosch bezocht. Dit was echt een belevenis. Alle soorten planten die in Zuid-Afrika groeien en bloeien worden daar in een soort Keukenhof op z’n Afrikaans getoond. We hebben vele mooie foto’s daarvan kunnen maken.
Bij de haven van Houtbaai hebben we zelf de lunch klaargemaakt met natuurlijk uitzicht op scheepjes en de mooie baai. Na de lunch zijn we gaan kijken of we al konden inchecken op ons laatste verblijfadres waar we drie nachten zullen verblijven, Tarragona Lodge. We moesten nog een half uur wachten, maar inmiddels konden we wel vast ons verblijfadres bekijken en de mooie tuin met zwembad. En wat een schitterend uitzicht op de bergen. We kregen een grote kamer toegewezen waar ook nog ruimte is voor twee kinderen te laten slapen. Al met al een prima accommodatie waar we het de komende drie dagen wel zullen uithouden. Na ons geinstalleerd te hebben, zijn we nog naar Chapmans Peak gereden. Je kunt daar komen door een kronkelige weg te nemen over de kliffen. Als je daar bent heb je een geweldig uitzicht op de monding van Houtmanbaai. Ook daar hebben we de nodige foto’s genomen. Daarna zijn we naar Houtbaai gereden en hebben heerlijk fish en chips gegeten. Nu zijn we weer terug in onze lodge en moeten even wat administratie bijwerken. Morgen gaan we weer verder met ons avontuur.

• 22 Oktober 2015 - 19:44

Edith:

heel bijzonder zoveel afwisseling jullie hebben met deze reis , van alles meegemaakt en ook weer een walvis gezien, en steeds mooie kamers , gaat het straks ook zomervakantie worden in Afrika, het is wel warm daar . hier is het vandaag een bewolkte druilerige dag temp . ongeveer 12 graden. lieve groetjes ma